Waarom bedrijfskleding aanschaffen voor mijn bedrijf ?

7 manieren waarop bedrijfskleding je bedrijf helpt beter te presteren

Beiden komen samen in de kleding van je medewerkers. Hoe je eruit ziet, de indruk die je achterlaat en hoe je je voelt tijdens je werk – dit wordt voor een groot deel bepaald door wat je draagt.

Het succes van elk bedrijf begint bij een goede uitstraling: onderscheidend en representatief. Dit geeft je klanten het vertrouwen dat nodig is om zaken te doen. Klantvriendelijk personeel geeft hen vervolgens positieve ervaringen, waardoor je een goede relatie met je klanten opbouwt. Vooral voor bedrijven die dagelijks met publiek te maken hebben, is een representatieve uitstraling en klantvriendelijk gedrag van de medewerkers voorwaarde voor (zakelijk) succes.

In de zeven punten hieronder laten we je zien dat de juiste bedrijfskleding een positief effect heeft op het vertrouwen van de klant in je bedrijf. Is je personeel ongemotiveerd? Kun je nog veel verbeteren aan je uitstraling en inrichting? Denk dan aan goede bedrijfskleding. Het geeft je bedrijf een professionele en verzorgde uitstraling. Je mensen voelen zich er veel beter in zodat zij hun werk productiever en met meer plezier kunnen doen. Je klanten merken dat aan een prettigere omgeving en vriendelijkere bejegening. De kans dat ze terugkomen wordt zo een stuk groter.

stof voor bedrijfskleding

1: Positieve merkbeleving

Of je het nu leuk vindt of niet, we beoordelen anderen op hoe ze eruit zien. De buitenkant maakt het verschil. Je krijgt maar één kans om een goede indruk te maken en vertrouwen te wekken bij je publiek. Dit is wat goede bedrijfskleding voor je bedrijf doet: een professionele uitstraling creëren en je merk effectief promoten.

De keuze voor de juiste bedrijfskleding creëert onmiddellijk het beeld van een professioneel bedrijf dat zijn klanten serieus neemt en in staat is om hen efficiënt en vakkundig te helpen. Met hoogwaardige, herkenbare bedrijfskleding zie je er op je best uit – en dat is waarop klanten zitten te wachten. Een goede, aantrekkelijke uitstraling zorgt voor blije klanten en meer omzet.

2: Betere service door herkenbaarheid

Hoe vaak ben je in een winkel of restaurant geweest zonder dat je zag wie de medewerkers waren? Dat je iemand aanschoot die ook een klant bleek te zijn? Da’s frustrerend en soms zelfs pijnlijk. De kans is groot dat het personeel daar geen bedrijfskleding droeg. Representatieve bedrijfskleding met logo en andere opvallende elementen van je huisstijl maakt je medewerkers direct zichtbaar voor je klanten.

Personeel dat duidelijk anders is gekleed dan de gasten, voorkomt veel ergernis en misverstand en draagt bij aan een klantvriendelijk imago. Vooral op plaatsen waar je maar een beperkte tijd hebt om indruk te maken of waar je klanten haast hebben of gestrest zijn, is het belangrijk het hen zo makkelijk mogelijk te maken om je te herkennen. Dit geldt ook op beurzen en tentoonstellingen. Goede bedrijfskleding verbetert de service en draagt daarmee flink bij aan een goede klantrelatie.

Uit onderzoek blijkt

Uit onderzoek blijkt dat bedrijfskleding een positieve effect heeft op het imago én het vertrouwen van klanten in die bedrijven. Eén voorbeeld is het grote consumentenonderzoek dat het Britse concern voor bedrijfskleding Simon Jersey hield in de UK en Duitsland. De belangrijkste resultaten zie je hier.

0%

gelooft dat een medewerker in bedrijfskleding meer respect heeft voor de klant en zijn of haar wensen.

0%

oordeelt dat restaurants met bedrijfskleding meer service bieden dan restaurants waar personeelsleden in hun gewone kloffie lopen.

0%

gaat er vanuit dat in deze bedrijven grotere porties worden geserveerd.

0%

gaat er vanuit dat de restaurants met bedrijfskleding schonere toiletten en een schonere keuken hebben dan restaurants zonder dresscode voor het personeel.

0%

denkt dat restaurants waar het personeel in bedrijfskleding loopt, vakkundigere medewerkers hebben

0%

meent dat restaurants met ‘aangekleed personeel’ populairder zijn.

0%

denkt dat de wijnkaart in deze bedrijven gevarieerder is dan de wijnkaart in zaken waar het personeel geen bedrijfskleding draagt.

3: Gratis reclame

Wanneer je  medewerkers bedrijfskleding dragen in de huisstijlkleuren van je bedrijf met je bedrijfsnaam en logo, promoten ze je merk en bedrijf precies op de plek waar je doelgroepen zich bevinden. Dat is zeer effectieve reclame voor een relatief klein budget! Met goed ontworpen kleding zijn je medewerkers wandelende billboards. Door zich veelvuldig onder je bezoekers te begeven, krijgen deze voortdurend je logo en bedrijfsnaam onder ogen. Zo zullen zij dit beter onthouden en op een later moment herkennen op een
andere plaats.

4: Effectieve marketing

Iedere ondernemer weet dat marketing en reclame belangrijk is voor een bedrijf. Meestal denken we dan aan advertenties en commercials, folders en brochures, websites en nieuwsbrieven. Maar bedrijfskleding is ook een heel effectief marketing instrument. Uit onderzoek blijkt dat bedrijfskleding vaak effectiever is dan de gebruikelijke middelen en kanalen. Ashwini K. Poojary van de Sawyer Business School, Suffolk University, Boston, heeft een studie uitgevoerd naar het marketingeffect van bedrijfskleding. De resultaten voor alle industrieën waren als volgt;

Van de respondenten vindt:

  • 56% bedrijfskleding effectiever dan reclame op het internet
  • 73% bedrijfskleding effectiever dan tv-reclame
  • 74% bedrijfskleding effectiever dan radioreclame
  • 76% bedrijfskleding effectiever dan billboard reclame
  • 55% bedrijfskleding effectiever dan de Gouden Gids
  • 72% bedrijfskleding effectiever dan krantenadvertenties

5: Goed voelen, beter presteren

Zodra je medewerkers je bedrijfskleding aandoen, weten ze dat hun gedrag een afspiegeling is van jouw bedrijf. Ze zijn zich daardoor veel meer bewust van hun gedrag. Bedrijfskleding doet nog meer met je medewerkers: op het moment dat ze hun bedrijfskleding aandoen, wordt een mindset geactiveerd die past bij hun werk. Door andere kleding aan te trekken, neem je een nieuwe rol aan gericht op de uitoefening van een professionele taak. Het psychologisch effect is drieledig:

1

Een verhoogd gevoel van bedrijfstrots dat leidt tot merkambassadeurschap, ook buiten de muren van je bedrijf

    2

    Een groter verantwoordelijkheidsgevoel en daardoor meer plezier en bevrediging in het werk

      3

      een hogere productiviteit omdat de kleding de focus op het werk bevordert.

        Kortom: Als de kleding hoogwaardig is, er goed uitziet en lekker zit, heeft het een gunstig psychologisch effect. De drager voelt zich meer gewaardeerd, heeft meer plezier in het werk en daardoor meer zelfmotivatie. Omgekeerd profiteert de klant van de betere service, wat leidt tot een grotere loyaliteit en dus meer winst. Feel great, perform better!

        6: Teamspirit

        We zijn allemaal gevoelig voor hoe de ruimte er om ons heen uitziet. Ook ons gedrag ten opzichte van elkaar wordt voor een groot deel bepaald door de zichtbare omgeving. Als jouw medewerkers allemaal dezelfde bedrijfskleding dragen, ontstaat vanzelf een gevoel van eenheid. ‘Uniform’ betekent letterlijk ‘hetzelfde’. Het creëert verbondenheid en gezamenlijkheid tussen je mensen en geeft hen het gevoel dat ze er niet alleen voor staan, maar het samen doen. Ze maken deel uit van iets groters. Daarnaast zorgt het dragen van dezelfde bedrijfskleding dat medewerkers zich aan elkaar gelijk(waardig) voelen, wat ook weer een gunstig effect heeft op de onderlinge verhoudingen en dus de productiviteit van je personeel.
        Deze eigenschappen geven bedrijfskleding een belangrijke rol bij succesvol teamwerk en het tot stand brengen van een prettige bedrijfscultuur.

        7: Kwaliteit

        Bedrijfskleding wordt intensiever gebruikt en gewassen dan eigen kleding. Bedrijfskleding wordt daarom meestal van andere, sterkere materialen gemaakt dan fashion kleding, zodat het langer meegaat en minder snel slijt. Hierdoor blijft de uitstraling van de kleding langer intact. Goede bedrijfskleding moet er ook na lange tijd van intensief gebruik nog goed uitzien, met behoud van de oorspronkelijke kleuren. We hebben al gezien dat als de medewerkers zich prettig voelen in de kleding, de productiviteit omhoog gaat. Een goede pasvorm voor elke medewerker, van dik tot dun, is daarom belangrijk. Het aanbieden van dezelfde kleding in verschillende pasvormen (slim fit en regular fit) is een belangrijke factor in de acceptatie van de bedrijfskleding door je personeel.

        En daar houdt het niet op. Mocht er iets gebeuren, dan wil je de bedrijfskleding kunnen nabestellen in kleine aantallen. Zo kun je nieuw personeel makkelijk aankleden, losse kledingstukken vervangen en blijft je uitstraling over lange tijd intact.

        De bedrijfskleding die we bij SA WEAR leveren, voldoet aan al deze eisen. Gecombineerd met de positieve effecten ervan op je uitstraling en je personeel, is het een verantwoorde investering. Het is een uitgave die niet alleen over een langere periode kan worden uitgesmeerd maar zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaalt.

        Conclusie

        Twijfel je nog aan het nut van echte bedrijfskleding voor je medewerkers? Vraag je je af of het de investering wel waard is? Wij hopen je met dit artikel genoeg redenen gegeven te hebben om je te overtuigen.

        Samengevat: als je je mensen kleedt in verzorgde bedrijfskleding wordt je bedrijf door je klanten hoger gewaardeerd, je personeel gezien als professioneler, klantgerichter en je kwaliteit hoger ingeschat – en dat alleen door wat ze dragen! Je medewerkers zelf voelen zich meer gewaardeerd in mooie, representatieve bedrijfskleding. Dat maakt ze niet alleen trots, maar ook enthousiast en zeer gemotiveerd om je klanten optimaal van dienst te zijn. Met als gevolg een grotere loyaliteit van zowel personeel als klant, en dus meer winst! Investeren in de juiste bedrijfskleding helpt je bedrijf beter presteren.

        In bijna elke branche hebben we ervaring bij SA Wear. Lees ter inspiratie eens de verhalen van onze klanten. Of neem vrijblijvend contact op voor advies op maat.

        Download als e-book

        Wil je deze tips als handig e-book downloaden? Vul dan je emailadres in en we sturen je direct een downloadlink.

        Als je meer van dit soort tips wilt ontvangen, schrijf je dan gelijk in voor onze nieuwsbrief. Dit kun je makkelijk doen via de downloadlink welke je per email ontvangt. We sturen je dan de laatste nieuwtjes en trends op het gebied van bedrijfskleding.