Psychologische kleuren achter bedrijfskleding

De psychologie van kleur in je winkel en bedrijfskleding.

In welke kleur zou je een bakkerswinkel schilderen? Intuïtief antwoorden weinig mensen ‘zwart’ op deze vraag. Waarom eigenlijk? Hoe komt het dat Albert Heijn voor (licht)blauw kiest, en de Burger King bijvoorbeeld juist weer voor felrood? In deze blog lees je een introductie op de psychologie van kleur bij de inrichting en bedrijfskleding van je winkel.

Van zwart krijg je geen honger

Laten we met de bakker beginnen. Donkerblauw, grijs, paars of zwart associëren weinig mensen met lekkere trek. De psychologie erachter is heel simpel: probeer maar eens iets lekkers te eten te noemen met die kleuren. Daarom doen groen, rood, bruin of oranje het beter.

Maar er speelt nog iets. Veel middenstanders (bakkers, slagers, verswinkels) in dure stadscentra hebben een beperkt aantal vierkante meter winkelruimte tot hun beschikking. Met zwart maak je een ruimte kleiner, met wit laat je het juist ruimer ogen.

Toch kun je zwart prima (spaarzaam) gebruiken. Bijvoorbeeld voor een krijtbord waar je de dagelijkse aanbiedingen op schrijft. En je bedienend personeel is misschien heel erg blij met een zwart schort waar je vlekken minder goed op ziet, bovendien heeft zwart een afslankend effect.

Rood is voor de snelle hap

Op naar de Burger King. En ook heel snel weer weg. Dat is een beetje het idee achter het bedrijfsmodel van veel fastfoodrestaurants. Met felle kleuren zoals oranje, geel en rood wordt een gevoel van urgentie gewekt. Je krijgt er ook flinke trek van. Maar als je eenmaal binnen zit, blijf je niet al te lang hangen. Ook Albert Heijn maakt trouwens gebruik van oranje. Denk maar eens aan de bonusaanbiedingen.

Wat langer blijven hangen met lichtblauw

Waarom schildert Albert Heijn dan niet gewoon zijn hele winkel oranje? Caissières een kanariegeel uniform erbij en klaar is kees.

Daar zitten twee belangrijke bezwaren aan:

  1. Albert Heijn wil natuurlijk dat haar klanten iets langer blijven hangen en niet als opgejaagd wild door de winkel rennen.
  2. Hoe prettig voel je je als personeel in zo’n felle omgeving en outfit? Dat heeft uiteindelijk weer effect op de klantervaring.

Lichtblauw is in dat opzicht een betere keuze. Een rustige, aangename kleur om eens even lekker boodschappen in te doen. En als je goed kijkt in de schappen van Albert Heijn zie je zelfs zwart regelmatig terug:

“AH Excellent is hét merk voor inspirerende producten met een eigen verhaal (..) de meest verfijnde smaak, een zeldzaam lekker recept..”

Je krijgt er misschien geen trek van, maar associeert het wel met luxe.

Welk verhaal wil je zelf vertellen met kleuren?

Grote bedrijven maken dus slim gebruik van kleuren bij het verkopen van hun producten. Hoewel je als horecaondernemer of retailer misschien niet de beschikking hebt over een team psychologen, is het wel degelijk slim om na te denken over kleurgebruik in je winkel.

Dat begint bij een verhaal. Is het luxe wat je verkoopt, zoals bij AH Excellent? Urgentie en een lekkere trek, zoals bij de Burger King? Of misschien een mix?

Wij denken graag met je na over welke kleuren het beste passen bij je verhaal en hoe deze kunnen terugkomen in je bedrijfskleding.

Kijk in onze showrooms voor inspiratie of maak een afspraak voor advies.