Hoe stijlvolle bedrijfskleding het theater helpt met de omzet
Bij een theater, bioscoop of museum zijn de inkomsten uit de horecatak een welkome aanvulling op de lastiger te financieren artistieke activiteiten. Met professionele bedrijfskleding zorg je voor een gastvrije uitstraling waardoor bezoekers langer blijven hangen. We praten erover met horecamanager Floris Overweg van het Amsterdamse Theater De Meervaart. Hij schafte stijlvolle outfits voor de garderobe en bediening aan.
“Geld commerciële deel steken we in theaterlessen.”
Overweg vertelt enthousiast over zijn theater: “We houden ervan om het publiek te verrassen met een divers aanbod. Je ziet bij ons de bekende cabaretiers, maar ook verrassende multiculturele voorstellingen.”
“Bij Meervaart Studio kunnen kinderen uit de buurt hun eigen talenten ontwikkelen door bijvoorbeeld dans- en theaterlessen. Een deel daarvan kunnen we financieren dankzij inkomsten uit congressen en horeca.” In het hoogseizoen geeft hij leiding aan dertig man personeel: “Het is een flink team! Bij een uitverkochte voorstelling in twee zalen moet je ook wel twaalf of dertien man op de vloer hebben staan.”
“Uitstraling belangrijk voor gasten en personeel.”
De horecamanager onderkent het belang van mooie outfits voor het bedienend personeel en de medewerkers van de garderobe. Maar uitstraling naar bezoekers toe is volgens hem niet het enige: “Je merkt dat hoe we eruitzien ook belangrijk is voor de medewerkers.” Zijn bevindingen blijken ook uit wetenschappelijk onderzoek over de invloed van professionele bedrijfskleding op personeel en klanten.
Wat maakt een mooie outfit volgens Overweg? “Ik was laatst bij het De La Mar theater. Daar hebben ze een strakke klassieke uitstraling. Dat spreekt mij wel aan. Zwart is ook een echte theaterkleur natuurlijk.”
“Andere leveranciers speelden het vooral op veilig”
Overweg wil ook graag nieuwe tenues voor zijn eigen personeel: “Eigenlijk waren we daar te laat mee. De oude kleding was versleten en niet meer zo mooi. Maar in één keer overschakelen is best een investering.” Toch besluit hij om niet zomaar een nieuwe voorraad zwarte sloven en blouses te bestellen: “We zaten sowieso al in een proces om alle leveranciers tegen het licht te houden.” Hij vraagt andere theaters om advies en gaat ook zelf op zoek via Google.
Uiteindelijk kiest hij drie leveranciers uit voor een demo: “Het viel mij op dat de andere partijen redelijk op veilig speelden. Eigenlijk wat we al hadden, maar dan nét een beetje anders.” “Bij Robert van SA Wear kregen we veel meer mogelijkheden te zien. Ik vond het fijn dat hij ook echt mee dacht. Lekker creatief – out of the box. Zo kom je bij opties waar je misschien zelf niet op was gekomen.”
“Het creatieve zit in de sloof, die is écht anders.”
De horecamanager hakt de knoop door. Zijn personeel bij Theater de Meervaart krijgt een volledige nieuwe outfit van SA Wear. Hij is enthousiast over het ontwerp: “Mooi zwart en fris, maar je ziet ook een creatieve touch in de sloof, die is écht anders door de gave manier waarop het logo is verwerkt.” De kosten staan volgens Overweg goed in verhouding tot de geleverde kwaliteit van de bedrijfskleding.
Ook zijn medewerkers zijn tevreden: “Ik krijg positieve reacties. Het past nu goed: ze voelen zich prettig en dat werkt lekker. Zoals het hoort.”