Verswinkel kleding

Het belang van branding

Voelt een klant zich welkom in jouw zaak? Let op deze zeven details.

Of je nu een bakker, slager, kledingwinkel of boekenzaak runt, je klanten komen vaker terug als ze zich gewaardeerd voelen. Dat heeft te maken met hoe je je als onderneming presenteert. ‘Branding’ kun je het noemen, of gewoon ‘gastvrijheid’. Wij geven ze je in deze blog zeven tips.

Tips voor gastvrijheid in detailhandel en horeca

‘Ik kom zo bij u’

Je hebt de ochtend bijna niets te doen gehad, en ineens staat de hele tent vol. Natuurlijk help je eerst de klant waar je nu mee bezig bent, maar een vriendelijk ‘Ik kom zo bij u’ doet wonderen. Doe dit per klant zodra die binnenstapt. Met dat kleine beetje extra aandacht bereik je een groot effect.

‘Dan wens ik u nog een fijne dag’

Een niet gemeende groet werkt averechts. Je merkt het zelf misschien weleens bij een supermarkt waar de caissière tegen elke klant precies hetzelfde mompelt. Geef je medewerkers daarom de vrijheid om te variëren. Zolang ze maar iets vriendelijks zeggen bij het afscheid.

Niet het product, maar de beleving

Niemand gaat naar een bakker met smerig brood. Maar de meeste bakkers hebben een prima aanbod. Dat maakt het lastig om je te onderscheiden op het product. Richt je daarom op de ervaring. Laat je klanten proeven en ruiken. Vertel over de lokale molen waar je graan wordt gemalen. Maak een foto met de molenaar.
Ook slim: plaats bordjes bij de favoriete producten van je medewerkers. Ze kunnen aan klanten vertellen waarom ze er zo gek op zijn.

Alsjeblieft geen plastic bordjes

Geur en smaak zijn erg belangrijk, maar het oog wil ook wat. Denk daarom na over hoe je je producten aanbiedt. Kies bijvoorbeeld niet voor plastic bordjes, maar voor een mooi aangekleed houten plankje.
Een kijkje in de keuken voor jarige job

In de categorie ervaring: denk erover na hoe je klanten een speciale beleving kunt geven. Geef kinderen op hun verjaardag bijvoorbeeld een gratis mini-rondleiding door je bedrijf. Voor volwassenen zou je workshops over/gerelateerd aan je producten kunnen organiseren.

Ook op Facebook ben je gastvrij

Sommige kleine ondernemers vergeten dat ook hun klanten zich uren per dag online bevinden. Op Facebook, Google Maps en IENS kunnen consumenten voor elke mogelijke winkel beoordelingen achterlaten. Reageer hier persoonlijk en vriendelijk op. Is het een slechte review? Bied dan een goedmakertje aan, of leg uit hoe je het wil gaan verbeteren. Reageer ook zo snel mogelijk op vragen via online kanalen.

‘Hoe heette die koffietent ook al weer?’
Gastvrijheid is enorm belangrijk. Maar herkenbaarheid ook. Zeker in een omgeving met veel concurrentie. Bedenk daarom hoe je klanten zich specifiek jouw zaak herinneren voor een herhaalbezoek. Grote bedrijven hebben daar vaak goed over nagedacht. De huisstijl is in elk detail doorgevoerd. Waar denk je aan als je een gele M ziet? Juist.

Ondernemers met een beperkter budget moeten keuzes maken. Begin daarom bij een van de belangrijkste elementen van je uitstraling:

Professionele en onderscheidende bedrijfskleding

Want de perfecte cappuccino, vriendelijke service en het interessante verhaal over de koffieboer in Colombia zorgen er misschien voor dat je klant graag terugkomt. Het mooi geborduurde logo op de blouse van je serveerster zorgt er ook voor dat hij nog weet hoe je koffietent heet.

 

Lees ook: ‘Bedrijfskleding – de verborgen motor achter zakelijk succes’.