Dit moet je weten over bedrijfskleding bedrukken

Bedrukken van bedrijfskleding is niet iets wat je vaak doet, misschien is het niet eens iets waar je aan denkt als je bedrijfskleding wilt gaan aanschaffen. Waarom zou je het bedrukken, en kan het eigenlijk wel op mijn bedrijfskleding? Het onbekende van het bedrukken van bedrijfskleding maakt het impopulair. En dat is jammer, omdat bedrukking vaak van hoge toegevoegde waarde kan zijn voor je bedrijfskleding. Een mooi en duidelijk gedrukt logo zorgt bijvoorbeeld voor een goede herkenbaarheid van je personeel, maar heeft nog veel meer voordelen. Lees snel verder om alles te weten komen over het bedrukken van je bedrijfskleding.

Voordelen van bedrijfskleding bedrukken

Veel ondernemers, en dan voornamelijk die in de horeca, laten de kleding voor hun personeel bedrukken of borduren, maar doen dit vooral omdat ze denken dat dit gewoon moet of hoort. Waarom ze het eigenlijk zouden moeten doen, daar wordt niet altijd verder over nagedacht. Maar er zijn meer dan genoeg redenen om je bedrijfskleding te laten bedrukken.

1. Je personeel wordt direct herkend

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand in een horecaonderneming een persoon aanspreekt die toevallig ook dezelfde kleur polo of broek aanheeft. Soms een pijnlijk moment voor de aangesproken persoon, maar misschien nog wel pijnlijker voor je organisatie. Je wilt immers dat klanten direct weten wie er werkzaam is en wie niet. Met een gedrukt logo of naam op de kleding van al het personeel voorkom je dit soort situaties, en weet je zeker dat klanten zich niet meer vergissen.

2. Het geeft je bedrijfskleding de juiste uitstraling

De bedrukking is een verlenging van de huisstijl van je organisatie. In je logo of bedrijfsnaam zitten bijvoorbeeld de kleuren van je huisstijl. Bij elk contact met het personeel ziet de bezoeker van je café of restaurant steeds weer het logo of de bedrijfsnaam. Uiteraard mits deze duidelijk aanwezig is op de kleding, maar over waar je op moet letten bij de bedrukking, daar lees je later meer over. Dit zorgt dus direct voor een goede en consistente uitstraling van je bedrijf.

3. Je personeel voelt zich meer gewaardeerd

Wanneer je personeel kleding draagt met daarop een logo bedrukt zal hij of zij zich meer gewaardeerd voelen dan wanneer bijvoorbeeld alleen een zwarte polo wordt gedragen. Met bedrukte bedrijfskleding ‘draagt’ het personeel namelijk je (bedrijfs)naam uit. Dit geeft hen meer trots en waardering voor het bedrijf waarvoor ze werken. Ze werken niet zomaar, maar werken voor jou en daar zijn ze trots op!

4. Je naamsbekendheid wordt constant uitgedragen

Het liefst blijf je je bezoekers jouw bedrijfsnaam inpeperen, zodat ze je vooral niet vergeten en het liefst nog eens  terug komen. En hoe kan je dat constant blijven doen zonder dat de bezoeker het als irritant ervaart? Door ze continue bloot te stellen aan je logo blijf je hen herinneren aan waar ze op dat moment zijn. Je hebt immers je logo ook groot op de gevel en op het menu staan, dus waarom niet op het moment dat ze persoonlijk contact hebben met je bedrijf, namelijk met je personeel.

5. Je kunt profiteren van belasting aftrek

Bedrijfskleding, net als andere noodzakelijke en minder noodzakelijke benodigdheden voor een onderneming, kost geld. En dus moet je goed bedenken wat je waaraan uit gaat geven. Een grotere bedrukking zal meer kosten, maar wist je dat je dit ook meer kan opleveren? De kosten voor bedrijfskleding zijn namelijk fiscaal aftrekbaar, wanneer aan één of meerdere voorwaarden is voldaan. En één van die voorwaarden is dat het bedrijfslogo groot genoeg is afgebeeld (dus gedrukt of geborduurd) op het kledingstuk. De minimale oppervlakte van de uiting moet dan 70 m² zijn. Hou hier dus rekening mee met wanneer je je bedrijfskleding laat bedrukken.

Waar moet ik op letten bij de bedrukking van bedrijfskleding?

Als je hebt besloten dat je je bedrijfskleding wilt laten bedrukken met bijvoorbeeld je logo zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Je leverancier van bedrijfskleding kan uiteraard met je meedenken, of degene die de bedrukking gaat uitvoeren (maar dit kan natuurlijk ook één en dezelfde zijn). Maar denk zelf ook goed na wat je waar laat bedrukken. Hieronder lees je een aantal praktische tips waar je op moet letten bij het bedrukken van bedrijfskleding.

!!!
Let op


1. Let goed op de (kleur)combinatie van de bedrukking met de stof

Je bedrijfskleding ziet er goed uit; leuke kleuren die de huisstijl goed vertegenwoordigen en goed passen bij je organisatie. En de bedrukking zelf ziet er ook netjes uit. Echter wat gebeurt er als je de bedrukking daadwerkelijk op de bedrijfskleding bekijkt? Vloeken de kleuren bijvoorbeeld niet? Of valt het logo een stuk minder op met als achtergrond de donkere kleur van de stof? Probeer dus echt de bedrukking óp de bedrijfskleding te visualiseren. Op die manier kom je achteraf niet voor verrassingen te staan, en weet je van tevoren precies hoe je bedrukte bedrijfskleding er uiteindelijk uit komt te zien.

2. Zet de bedrukking op een zichtbare plaats

Het klinkt misschien als een open deur, maar toch is dit iets waar je goed rekening mee moet houden. Uiteraard wil je de uiting op een direct (voor de klant) zichtbare plaats, maar hou daarbij zeker ook rekening met de praktijk. Want in de praktijk kan het namelijk gebeuren dat je personeel netjes achter de bar of een balie staat, waardoor het logo op de schort of sloof net achter de bar verdwijnt. Als je het logo dus net wat hoger had geplaatst was deze dus altijd zichtbaar geweest, een gemiste kans dus. Ga daarom eens na (of probeer het echt uit) waar je personeel staat in de zaak en hoe zichtbaar de kleding dan is.

3. Comfortabel voor personeel

Wanneer je de bedrukking uitzoekt, en bedenkt wat waar moet komen, vergeet dan zeker niet diegene die het draagt, namelijk je personeel. Zij lopen immers constant met de bedrukte kleding rond. De bedrukking moet daarom ook zo op de kleding zijn aangebracht, dat deze comfortabel genoeg is. Wanneer bijvoorbeeld de mouwen opgerold moeten kunnen worden (bijvoorbeeld tijdens het glazen spoelen) zorg er dan voor dat een eventuele bedrukking op de mouw dit niet in de weg zit. En met het bedrukken van een zak op een schort kan er bijvoorbeeld lastiger een notitieblokje in de zak worden gedaan, of kan de pen lastiger aan de rand van de zak worden geschoven. Een bedrukking kan je bekleding dus zeker mooier maken, maar het moet in de praktijk geen last worden.

4. Bedrukking niet te druk & groot

Je wilt waarschijnlijk van de daken wilt schreeuwen hoe je bedrijf heet, en wilt dat iedereen duidelijk je logo of bedrijfsnaam ziet. Groter is echter niet altijd beter, ook niet bij een bedrukking. Enerzijds kan het er gewoon niet mooi uitzien. Los van de duidelijkheid van het logo, valt het wel gelijk op wanneer een bedrukking te groot en overheersend aanwezig is. In zo’n geval werkt de communicatie juist averechts. Het is ook niet de bedoeling dat een logo zo groot mogelijk wordt gedrukt. Bezoekers hoeven niet op afstand elke letter te kunnen lezen, het gaat meer om de herkenbaarheid van het logo of de bedrijfsnaam. Probeer dus niet zoveel mogelijk logo ergens weg te proppen, maar hou het herkenbaar én netjes.den.

5. Is het bedrukken praktisch mogelijk?

Voordat je alle mogelijke opties gaat overwegen is het goed om eerst te bedenken wat er daadwerkelijk ook mogelijk zou zijn bij het bedrukken. Niet alles kan namelijk, er zit een beperking aan de mogelijkheden van het bedrukken van bedrijfskleding. Je kunt hierbij denken aan de combinatie van de stof en de wijze waarop je wilt laten bedrukken. Er zijn teveel combinaties om hier te bespreken, maar je drukker kan hier ongetwijfeld meer over vertellen. Daarnaast moet je bijvoorbeeld ook rekening houden met het feit dat je niet op stiknaden kan drukken (naast het feit dat dit er waarschijnlijk ook niet zo mooi uit zal gaan zien).

Hoe werkt het bedrukken eigenlijk?

Er zijn meerdere soorten bedrukkingen, en dus ook meerdere technieken om je kleding te laten bedrukken. Elke (bedrijfskleding)leverancier heeft zijn eigen mogelijkheden en soms ook specialisatie. Bekijk en vergelijk dus goed de mogelijkheden voordat je een keuze maakt. Houd hierbij rekening met het doel en de kenmerken van je bedrukking en ook van de kleding. Is het bijvoorbeeld kleding die jarenlang elke dag gedragen moet worden? Of is het juist promotionele kleding die daardoor ook een iets korteren levensduur en kwaliteitstandaard mag hebben? Hieronder leggen we kort twee druktechnieken uit, met daarbij de voordelen van elke techniek.

Transferdruk


Bij de methode van transferdruk worden voor elke bedrukking transfers geproduceerd. Je kunt je deze transfers voorstellen als een soort stickers, met daarop het gewenste logo of de bedrijfsnaam. Uiteraard worden deze transfers voor elke bedrukking naar wens en op maat gemaakt voor alle kleding. Deze transfers worden onder een bepaalde hitte en met een bepaalde druk op de werkkleding aangebracht. Onderaan de transfer zit een lijmlaag welke vloeibaar wordt onder de hitte. Als deze vervolgens weer afkoelt verlijmt de transfer zich aan het textiel waardoor de kleding voorzien is van het logo. Normale transfers kunnen tot 60 graden gewassen worden. Wanneer je je werkkleding gaat wassen op maximaal 60 graden zijn deze dus voldoende. Als je je bedrijfskleding echter op 90 graden wilt

(laten) wassen, bijvoorbeeld omdat deze bij gebruik erg verontreinigd worden, dan kun je nog steeds gebruik maken van transferdruk. Er zijn namelijk ook speciale transfers die geschikt zijn om te wassen op een temperatuur tot 95 graden.

Een groot voordeel van transferdruk is het feit dat hiermee het hele logo goed te bedrukken is. Dit kan tot op het kleinste detail, dus als je een erg gedetailleerd logo hebt is transferdruk zeker een goede optie. Daarnaast kun je er bij sommige leveranciers voor kiezen om transfers (die dus nog niet op de kleding zijn aangebracht)  op voorraad te houden. Dit heeft twee grote voordelen. Enerzijds betekent dit vaak lagere kosten per transfer en dus per bedrukking, omdat je meer transfers in één keer aanschaft. Anderzijds heeft een voorraad transfers het voordeel dat, wanneer nodig, deze direct beschikbaar is. Wanneer je dus op kort termijn nieuwe of vervangende bedrijfskleding met bedrukking nodig hebt, dan staan de juiste transfers al direct klaar om gebruikt te gaan worden.

Zeefdruk


De techniek van zeefdruk werkt iets anders, en heeft ook weer andere eigenschappen en zijn eigen voordelen. Bij zeefdruk wordt een zeef over een raamwerk gespannen, terwijl de inkt door de open delen van de zeef geduwd wordt. De zeef is gebaseerd op een sjabloon van het logo waarmee men wenst de textiel te bedrukken. De mate van dekking kan door variaties in de dikte van het raamwerk bepaald worden. De kwaliteit van de bedrukking is bij gebruik van deze techniek over het algemeen iets minder. Aan de andere kant zijn de voordelen van zeefdruk dat het eenvoudig en snel werkt. Bovendien kan het toegepast worden voor een groot aantal afdrukken en ook op allerlei verschillende materialen zoals t-shirts, sweaters, jassen, fluoriserende vestjes en hemden. Zeker bij grotere afnames is dit zeer voordelig qua prijs. Zeefdruk wordt dan ook vooral ingezet voor bedrukking van promotionele kleding.

Handige tips bij het kiezen van de bedrukking

We sluiten dit artikel af met een aantal handige tips waar je aan moet denken bij het laten bedrukken van bedrijfskleding.

1. Moet de kleding heet gewassen kunnen worden, of bijvoorbeeld chemisch gereinigd?

Sommige bedrijfskleding wil of moet je heet wassen, soms wel op 90 graden. Dit gebeurt bij kleding die sterk vervuild raakt met bijvoorbeeld olie of vetvlekken. Wanneer je deze kleding wilt laten bedrukken, zorg er dan voor dat de bedrukking ook bestand is tegen deze hoge temperaturen.

2. Let op bij het strijken

Wanneer je je bedrukte bedrijfskleding gaat (laten) strijken, let dan extra goed op bij het logo. Het zou kunnen zijn dat deze wel strijkbaar is, maar wellicht dan onder bepaalde voorwaarden. Vraag nadat de bedrukking is gedaan dus zeker naar de (on)mogelijkheden voor het strijken.

3. Binnenste buiten wassen beter beschermd

Net zoals bij het wassen van je eigen kleding thuis, is het altijd beter om de kleding met bedrukking binnenste buiten te wassen. Wanneer je dit namelijk doet heeft de buitenkant van je kleding minder last van wrijving tijdens het wassen, en daarmee ook minder last van slijtage. Naast je bedrukking bescherm je dus ook de kleding zelf beter door altijd eerst de kleding binnenste buiten te keren voordat het gewassen wordt.

4. Gelijktijdig wassen van de bedrijfskleding voorkomt kleurverschillen

Naast dat je alle kleding binnenste buiten zou moeten wassen, is het ook beter om de kleding zoveel mogelijk gelijktijdig te wassen. De voordelen hiervan zijn dat alle kleding dan gelijkmatig “slijt” en ook gelijkmatig invloed ondervindt van onder andere wasmiddelen. Wanneer je echt goede bedrijfskleding aanschaft zal deze kleurvast en slijtvast zijn, maar mocht er toch iets qua uiterlijk veranderen, dan gebeurt dit wel bij alle bedrijfskleding gelijkmatig.

5. Let op de eventuele (extra) levertijd bij bedrukking

De levertijd van nieuwe bedrijfskleding kan per leverancier flink verschillen, dit varieert soms van een paar weken tot een paar maanden. Uiteraard is dit afhankelijk van welke kledingstukken je bestelt en in welke aantallen. Daarnaast zijn er standaard modellen met standaard kleuren en maten, die vaak op kort termijn geleverd kunnen worden. Als je echter je kleding wilt laten bedrukken zal dit waarschijnlijk zorgen voor een langere levertijd. Hoeveel langer, dat ligt aan diverse factoren. Wanneer de leverancier zelf ook bedrukt, zal dit ongetwijfeld sneller gaan dan wanneer je hiervoor verschillende partijen aantrekt. Bekijk dus goed hoe lang het uiteindelijk duurt voordat je je bedrukte bedrijfskleding in huis hebt.

Ben je benieuwt wat wij voor je kunnen betekenen? Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak via ons afspraakformulier.

Afspraak maken